Fashion & Luxury

Il settore moda sta cambiando radicalmente negli ultimi anni. Sia a livello nazionale sia internazionale la gestione dei canali distributivi diventa il fattore critico di successo insieme al cambio della logica commerciale focalizzata sempre più sul sell-out e meno sul sell-in.

I canali distributivi sono estremamente articolati ed intrecciati e l'avvento dell'e- commerce complica la gestione dei delicati equilibri già esistenti tra retail e wholesale.

A questo, si aggiungono gli impatti derivanti dalla digital transformation che rendono i canali sempre più "liquidi" e i consumatori finali sempre più protagonisti.

Value Lab ha strutturato una practice verticale dedicata al settore Fashion & Luxury, con progetti su scala nazionale e internazionale. A questo si aggiunge il continuo aggiornamento dell'Osservatorio sul settore Fashion & Luxury di Value Lab, che monitora le attività di Marketing, Sales & Customer Service messe in atto dai principali player del mercato.

Value Lab supporta nella gestione di tale complessità, strutturando business plan e piani strategici di medio periodo in cui definire una chiara go-to-market strategy e al contempo affiancando nell’execution il Top e Middle Management attraverso approcci e strumenti innovativi che guidino in modo integrato e organico le scelte riferite a:

Cliente / Consumatore

  • Impostazione strategica della relazione con il consumatore finale off line e on line (CRM, community, social network, e-commerce, loyalty)
  • Definizione della cerimonia di vendita e delle attività di clienteling
  • Studio e implementazione di soluzioni di instore CRM/Digital instore a supporto della selling ceremony
  • Pianificazione attività store traffic e local marketing
  • Implementazione di soluzioni di Integrated Marketing Management e Customer Experience Management (Unique Customer View, CRM, digital client book, Campaign Management, social media marketing)
  • Implementazione di soluzioni di indoor GIS per il monitoraggio dei comportamenti d'acquisto all'interno di punti vendite e/o strutture commerciali
  • Analytics: segmentazione, product association, propensity model, on line decisioning, profiling, churn, next best product, next best actions, ecc.
  • Analisi e valutazione efficacia degli investimenti media
  • Ricerche di mercato e analisi di posizionamento
  • Analisi continuativa nel mercato mondiale del Fashion & Luxury dei comportamenti d'acquisto dei consumatori finali (VALUE LAB’s Global Clienteling and Omnichannel Customer Experience Management Observatory)

Punti vendita / Boutique

  • Piani di internazionalizzazione
  • Definizione nuovi format, concept dei punti vendita e shopping experience
  • Definizione del network Retail ideale
  • Definizione della formula franchising
  • Piani di sviluppo della rete Retail (centri storici e centri commerciali)
  • Gestione dei punti vendita retail monomarca e loro armonizzazione con gli altri canali distributivi
  • Segmentazione della rete Retail
  • Category management e definizione dell'assortimento ideale
  • Assortment & Merchandise planning
  • Retail Metrics & Business Intelligence
  • Retail Performance Management & Dashboard per identificazione delle leve a maggior impatto sulle performance
  • Training per i Sales Associates

Canale distributivo / Wholesale

  • Definizione del network distributivo ideale coerentemente con gli altri canali
  • Definizione delle politiche di distribuzione selettiva
  • Presidio del trade e organizzazione della rete commerciale wholesale
  • Analisi quali-quantitativa della distribuzione wholesale
  • Segmentazione della distribuzione
  • Sales planning: definizione obiettivi di vendita, budget commerciale macro e micro (per cliente / territorio)

Forza vendita

  • Sistema di Business Intelligence Commerciale e Cruscotti Direzionali
  • Analisi, pianificazione e controllo della rete agenti
  • Implementazione di sistemi di Sales Force Automation
  • Valutazione delle opzioni di struttura della forza vendita (agenti vs venditori)
  • Ottimizzazione e revisione della rete di vendita
  • Definizione del sistema di incentivazione della forza vendita
  • Training

 

Fashion & Luxury

Over the last years the fashion industry has been radically changing. Distribution channel management has become the key success factor both at national and international level, together with a shift in commercial logic now being increasingly focused on sell-out more than sell-in.

Distribution channels are extremely complex and intertwined and the advent of e-commerce makes more difficult to manage the delicate balance that exists among retail and wholesale.

In addition, the effects arisen from the digital transformation make channels increasingly more ‘liquid’ and end consumers increasingly more leading actors.

Value Lab has developed a dedicated practice in the Fashion & Luxury industry through both national and international projects. In addition, the Fashion & Luxury Observatory of Value Lab is continuously updated, thereby monitoring Marketing, Sales & Customer Service activities put in place by the main market players.

Value Lab provides support for the management of said complexity by defining medium-term business and strategic plans that set a clear go-to-market strategy and by concurrently sustaining the Top and Middle Management in their execution through innovative approaches and tools guiding in an integrated and organic manner decisions referring to:

Customer/Consumer

  • Strategic approach to the offline and online relationship with the end consumer (CRM, community, social network, e-commerce, loyalty)
  • Definition of the selling ceremony and the clienteling activities
  • Study and implementation of in-store CRM/digital solutions supporting the selling ceremony
  • Store traffic and local marketing activity planning
  • Implementation of Integrated Marketing Management and Customer Experience Management solutions (Unique Customer View, CRM, digital client book, Campaign Management, social media marketing)
  • Implementation of in-door GIS solutions for monitoring purchase behaviour within the Points of Sales and/or commercial structures
  • Analytics: segmentation, product association, propensity model, online decisioning, profiling, next best product, next best actions, etc.
  • Analysis and assessment of the average investment effectiveness
  • Market researches and market positioning analyses
  • On-going analysis of the end consumers’ purchase behaviour in the Fashion & Luxury global market (Value Lab’s Global Clienteling and Omni-channel Experience Management Observatory)

 

Points of Sales/Boutiques

  • Internationalisation plans
  • Definition of new formats, Point of Sale concept and shopping experience
  • Definition of the ideal retail network
  • Definition of the franchising formula
  • Development plans for the retail network (high street, shopping centres and malls)
  • Mono-brand retail Point of Sales management and relative harmonisation with other distribution channels
  • Retail network segmentation
  • Category management and definition of the ideal assortment
  • Assortment & Merchandise planning
  • Retail Metrics & Business Intelligence
  • Retail Performance Management & Dashboard for the definition of high-impact leverage tools on performance
  • Training for Sales Associates

 

Distribution Channel/Wholesale

  • Definition of the ideal distribution network in line with the other channels
  • Definition of selective distribution policies
  • Trade oversight and organisation of the wholesale commercial network
  • Qualitative and quantitative analyses of wholesale distribution
  • Distribution segmentation
  • Sales planning: definition of sales targets, macro/micro commercial budget (by customer/geographic area)

 

Sales force

  • Commercial Business Intelligence and performance dashboard
  • Agent network analysis, planning and control
  • Implementation of Sales Force Automation systems
  • Evaluation of sales force structure options (direct vs. indirect sales reps)
  • Sales network optimisation and review
  • Definition of the sales force incentive system
  • Training
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